Ruisbroek, 1ste – 2de graad woensdag 6-11 jarigen

LESMOMENTEN
Woensdag (6-7-8-9-jarigen) 13u30 – 15u10
Woensdag (10-11-jarigen) 13u30 – 16u10
Woensdag (6-7-8-9-jarigen) 15u30 – 17u10

LEERKRACHT: Yves Engels (yvesengels@academietemse.be)

ADRES VAN HET ATELIER: Dienstencentrum De Nieuwe Ark – Kerkstraat 34, 2870 Puurs-Sint-Amands


Tekenklas Ruisbroek?  In onze klas staat fantasie centraal, elke week is er een nieuwe opdracht die de kinderen naar hun eigen creativiteit kunnen invullen.

Er wordt met allerlei technieken gewerkt, die gaan van het ‘gewoon’ tekenen met potlood en schilderen met verf of ecoline tot het maken van 3D-werk uit papier en karton of klei.

Doorheen de lessen leren de kinderen hun eigen beeldtaal te ontwikkelen die ze kunnen toepassen in nieuwe en boeiende kunstwerken.

Beschrijving

In de tekenklas van Ruisbroek staat fantasie centraal, hier kunnen de leerlingen leren dat fantasie een bron van een heel nieuwe creatieve wereld kan zijn, die ze zelf kunnen vormgeven. Het is dan ook belangrijk dat de kinderen hun eigen beeldtaal ontdekken, begeleidt door technieken en beeldaspecten.

Doordat de groep uit alle leeftijden van de 1ste en 2de graad bestaat wordt er bij sommige opdrachten gedifferentieerd, dit kan door een bepaalde opdracht een extra moeilijkheidsgraad te geven of door het geven van een heel andere opdracht voor de oudere kinderen. Voor kinderen die de opdracht toch iets te makkelijk vinden en iets meer uitdaging wensen staat er de bescheiden maar diverse boekenplank ter beschikking, hier kunnen ze neuzen in de verschillende inspiratiemiddelen (gaande van prentenboeken, encyclopedieën tot gerichte themaboeken) om zo tot een nieuwe opdracht te komen.

Ook door de verschillende leeftijden te bundelen in één klas krijgen de kinderen de kans om te leren van elkaar, iemand die al goed bedreven is in het tekenen van realistische ogen en neuzen kan zo zijn jongere of nog onzekere kompaan hierbij helpen. Al dat elk kind in de klas van in het begin leert dat ‘fouten’ maken mag, want zo leer je tekenen.

Door je eigen tekening te herbekijken of ze simpelweg eens op zijn kop te draaien kan je soms al snel zien waar je tekening net niet klopt en heb je weer bijgeleerd. Dan ga je mogelijks met nieuwe inzichten naar de tekentafel om iets nieuws uit te proberen.

Als leerkracht en tekenaar tracht ik ook de kinderen uit het schematisch tekenen te halen, het tekenen uit het hoofd leidt vaak tot stereotype werkjes en stimuleert soms ook het kopiegedrag dat bij kinderen zo gretig leeft. In de klas wordt zo veel mogelijk naar waarneming gewerkt, bij portret tekenen ze hun overbuur en bij bijvoorbeeld dieren tekenen worden er foto’s en boeken bijgehaald. Na een tijd leren ze dan ook dat niet alles er uit ziet zoals ze denken en niet elke olifant op de andere lijkt, maar dat er goed gekeken moet worden.

In de klas wordt met allerlei technieken gewerkt, en al is het potlood de trouwe compagnon van de tekenaar, gaan we uiteraard ook op zoek naar andere materialen. Die gaan van schilderen en collage tot enkele basis-druktechnieken. Het ruimtelijk werk komt aan bod in de vorm van klei, papier-maché, of simpelweg krantenpapier en plakband.

Het staat de kinderen vrij om hun eigen tekenspullen mee te nemen, al dat de klas ook beschikt over een ruim aanbod aan basismateriaal. Ook schorten zijn aanwezig, toch is het aangeraden om niet je mooiste kledij aan te doen.

Tekenen en creatieve expressie is en blijft een heus avontuur waarbij je al eens aan lianen kan slingeren en soms een moeras moet doorkruisen. Maar het mooie is dat je in het tekenen en in die expressie uren, om niet te zeggen je hele leven, kan vertoeven.