Graad 1 en 2 Ruisbroek

Geplaatst op door
woensdag   13u30-15u10     6-7-8-9 jarigen alle lln 1ste graad + alle lln 1ste en 2de leerjaar van de 2de graad               Yves
woensdag   13u30-16u10     10-11 jarigen alle lln 3de en 4de leerjaar van de 2de graad               Yves

Leerkracht: Yves Engels

Tekenatelier Ruisbroek: DC de Nieuwe Ark  Kerkstraat 34, 2870 Ruisbroek

In de tekenklas van Ruisbroek staat fantasie centraal, het is belangrijk dat opgroeiende kinderen, die de kinderlijke fantasie stilaan inruilen voor de wereldlijke realiteit, blijven beseffen dat fantasie een bron van dromen en wensen kan zijn. Uit deze bron kan op zijn beurt geput worden om de eigen droomwereld vorm te geven en zo de eigenheid van het kind te uiten. Het is dan ook belangrijk dat de kinderen hun eigen beeldtaal ontdekken, begeleidt door technieken en beeldaspecten.

Doordat de groep uit alle leeftijden van de lagere graad bestaat wordt er bij sommige opdrachten gedifferentieerd, dit kan door een bepaalde opdracht een extra moeilijkheidsgraad te geven of door het geven van een heel andere opdracht voor de oudere kinderen. Voor kinderen die de opdracht toch iets te makkelijk vinden en iets meer uitdaging wensen staat er de bescheiden maar diverse boekenplank ter beschikking, hier kunnen ze neuzen in de verschillende inspiratiemiddelen (gaande van prentenboeken, encyclopedieën tot gerichte themaboeken) om zo tot een nieuwe opdracht te komen.

Ook door de verschillende leeftijden te bundelen in één klas krijgen de kinderen de kans om te leren van elkaar, iemand die al goed bedreven is in het tekenen van realistische ogen en neuzen kan zo zijn jongere of nog onzekere kompaan hierbij helpen. Hoewel elk kind in de klas van in het begin leert dat ‘fouten’ maken mag, want zo leer je tekenen. Door je eigen tekening te herbekijken of ze simpelweg eens op zijn kop te draaien kan je soms al snel zien waar de verhouding of compositie wringt en heb je weer bijgeleerd. Dan ga je mogelijks met nieuwe inzichten naar de tekentafel om iets nieuws uit te proberen.

Als leerkracht en tekenaar tracht ik ook de kinderen uit het schematisch tekenen te halen, het tekenen uit het hoofd leidt vaak tot stereotype werkjes en stimuleert soms ook het kopiegedrag dat bij kinderen zo gretig leeft. In de klas wordt zo veel mogelijk naar waarneming gewerkt, bij portret tekenen ze hun overbuur en bij bijvoorbeeld dieren tekenen worden er foto’s en boeken bijgehaald. Na een tijd leren ze dan ook dat niet alles er uit ziet zoals ze denken en niet elke olifant op de andere lijkt, maar dat er goed gekeken moet worden

In de klas wordt met allerlei technieken gewerkt, en al is potlood de trouwe compagnon van de tekenaar, we gaan uiteraard ook op zoek naar andere materialen. Het ruimtelijk werken komt aan bod in de vorm van klei, papier maché, of simpelweg krantenpapier en plakband

Tekenen en creatieve expressie is en blijft een heus avontuur waarbij je al eens aan lianen kan slingeren en soms een moeras moet doorkruisen. Het mooie is dat je in het tekenen en in die expressie uren – om niet te zeggen je hele leven – kan vertoeven.

DSC_0209

DSC_0211