Lagere graad Temse

Geplaatst op door

Hoofdschool Temse
Schoolstraat 17, 9140 Temse

– lagere graad (6 tot 11j) :

(W)onderwijs

“Een grappige piraat heerst over een zeeroverschip met honderd bolle zeilen, en aangedreven door raketmotoren, terwijl in de woeste limonadezee een gele, gevleugelde walvis met volle vaart door de golven klieft. Een knalroze prinses op een wolk, draagt een jurk, gemaakt van aardbeientaart. Haar kroon heeft duizend torens van een heus kasteel, terwijl een blauwe draak met zeven ogen en twee staarten op de loer ligt…. De meester gaat intussen op bezoek in Reuzenland, en eet er frietjes van 2 meter lang. Hij krijgt een reuzenstekker mee, als bewijs dat alles bestaat…”

Deze diashow vereist JavaScript.

Kinderen in het eerste en tweede leerjaar…ze bruisen van de fantasie. De dingen om zich heen geven ze weer op een hoogst verfrissende manier. Dali, Magritte, Picasso, Miro, Panamarenko,…ze zijn het allemaal, én meer. Deze creativiteit aanmoedigen, én bewaren, is een achtenswaardig doel op zich.
Dit gebeurt door onze kinderen heel wat impulsen aan te reiken in de vorm van afbeeldingen, onder andere uit de (kunst)geschiedenis, de dagelijkse actualiteit, en verhalen, die een eigen leven leiden, zodra ze die zelf mogen aanvullen, en dat doen ze, enthousiast én luidkeels! Muziekstukken van bvb. van Dustin O’ Halloran met Opus 23 geven inspiratie voor meer poëtisch werk.

Opdrachten kunnen zeer gevarieerd zijn rond: kleur, vorm, mens en dier, landschap, machines en fantasierijke combinaties ervan. Werken rond thema’s als pestgedrag, vriendschap, geluk,….worden creatief benaderd, en stimuleren de algemene ontwikkeling van de kinderen. Via het uitproberen van diverse technieken en materialen, zowel klassiek als meer experimenteel brengen we diverse werelden in beeld. Andere invalshoeken worden aangereikt, om stereotypen te doorbreken en een bredere manier van kijken te bevorderen. Gedurende de hele creatieve ontwikkeling van onze leerlingen wordt hier rond gewerkt.

Elk kind kan rekenen op individuele begeleiding. Mogelijkheden voor oplossingen worden aangereikt terwijl ze ook een zekere zelfstandigheid beginnen te verwerven.
Er wordt gewerkt op het tempo en de mogelijkheden van elk kind, waarbij gestreefd wordt om binnen een vooraf bepaalde lestijd een opdracht te realiseren.
De ervaring die onze leerlingen opdoen, het plezier van het ontdekken van ideeën, vormen, kleuren en materialen primeert echter ook op een mogelijke tijdspanne.
Kinderen leren in de Academie en Vaktekenschool helemaal zichzelf te zijn, leren zich te uiten op hun hoogstpersoonlijke en unieke manier, soms fijn en gedetailleerd, soms krachtig en energiek, zoals de gele, gevleugelde walvis….

woensdag 13.30u. tot 16.10u.
Leerkrachten

gino-woensdag-1-2-leerjaar

Gino Dobbelaer: 1ste en de 2de leerjaar


Deze diashow vereist JavaScript.

Chiara Lammens: 3de en 4de leerjaar

bezig zijn met kunst:
kijken, veel gepraat, of toch eerder doen, vragen stellen en geen pasklare antwoorden verwachten- verder zoeken en doorgaan tot je jezelf verrast, verbaast, tot het bezig zijn met kunst een deel wordt van hoe je de wereld bekijkt.

In het atelier gebeurt heel wat, potloden alvast geslepen, waar zijn de gommen? We halen er wat boeken bij, wie heeft een straf verhaal klaar? Welk papier is groot genoeg om te beginnen, te beginnen bij de kop of de staart van de tekening, waar gingen we weer heen, dat is altijd een beetje onduidelijk, zien we onderweg wel, of toch van koers veranderen halverwege…
Tekenen, ruimtelijk bezig zijn, schilderen of … altijd weer een boeiende tocht waarbij we samen in het atelier verschillende dingen uitproberen en met veel moed en de stoute schoenen aan de uitdaging aangaan.

tekenen als een spel/ verbeelding vatten in een beeld/ kijken tot je het ziet/ materialen uitproberen en hiermee onverwachte combinaties maken/ beelden laten bewegen -animatiefilmpjes!/ wat er gebeurt in jouw wereld…/ rare druktechnieken/ een verhaal zonder begin of einde/ kleur!

Deze diashow vereist JavaScript.


 

suzan-woensdag-5-6-leerjaar

Suzan Sterckx: 5de en 6de leerjaar


zaterdag  9.20u tot 12u.

gino-woensdag-1-6-leerjaar

Gino Dobbelaer: 1ste tot 6de leerjaar


zondag   09.20u. tot 12.00u.
Leerkrachten

Beatrijs Cuyt: 1-2 en 3 LG

Beatrijs Cuyt: 1ste, 2de en 3de leerjaar

 

Tine Van lent: 4de, 5de en 6de leerjaar

Tine Van Lent: 4de, 5de en 6de leerjaar

Leerlingen worden met veel beelden geconfronteerd in en buiten de les. Hieruit proberen ze een eigen beeldtaal te ontwikkelen. Veel documentatiemateriaal daagt hen uit om naar waarneming te werken en los te komen van clichématig werken. Ze worden geconfronteerd met dimensies en ruimte en leren de basistechnieken van perspectief.

Ze proberen natuur, mens, … op een natuurgetrouwe manier weer te geven en leren te KIJKEN als ze tekenen.

Ze worden gestimuleerd om technieken verder uit te diepen en te verkennen.

Om een positief zelfbeeld te behouden, wordt bij de individuele begeleiding vooral in positieve bewoordingen gesproken. Een groep leerlingen heeft soms een niveau- en tempoverschil, dit wordt verholpen door individuele aanmoediging en stimulatie.

Vanuit mijn persoonlijke achtergrond gaat er veel aandacht naar het illustratieve, verhalende beeld.

Beelden worden met tekst gecombineerd of er wordt louter typografisch gewerkt om lettervormen te verkennen.

Elk jaar wordt er door de leerlingen zelf een schetsboek gemaakt. Hier werken ze in door het hele jaar. Dit kan vrij werk zijn, maar ook voorbereidingen, schetsen, ontwerpen,… Op deze manier leren ze respectvol om te gaan met hun werk en wordt het belang van het proces ook duidelijk.