Lagere graad woensdag 1ste en 2de leerjaar Lieve Vandycke

Geplaatst op door

LG Puurs klas Lieve 2Omdat deze leeftijdsgroep nog sterk vasthangt aan een stroeve bladschikking en het begrip ruimte voor hen nog totaal onbekend is, ligt hier voor mij de grootste uitdaging. Hen leren hoe het platte vlak verdwijnt door de voorwerpen te ordenen op het van dichtbij naar veraf , door overlappingen en bladafsnijdingen toe te laten en een andere gezichtspunten in te nemen. Steeds vertrekkende vanuit de leef- en gevoelswereld van het kind, gaan we op ontdekkingstocht : we vliegen door de lucht, kruipen als mieren tussen het gras of maken op een speelse manier kennis met kunst en cultuur. Door te leren kijken naar de wereld en kunst om zich heen ziet een kind andere mogelijkheden en nieuwe keuzes die het kan maken. Kinderen zijn leergierig en nieuwsgierig; een boek met werken van een kunstenaar wordt een echt toverboek als je er maar over vertelt in de taal van het kind.

LG Puurs klas Lieve 1
Hun beperkte vormentaal probeer ik uit te breiden door een kind te leren steeds dezelfde eenvoudige basisvormen te herkennen in de dingen om zich heen. Het herkennen van deze eenvoudige vormen in een complex onderwerp geeft zelfvertrouwen. Eenmaal het deze techniek kent, kan het tekenen wat het wil.
Kinderen houden van kleur, een waarachtige kindertekening kan volgens mij enkel kleurrijk zijn. Te snel dringen volwassenen beperkingen op en willen ze vooral dat het resultaat er in hun ogen mooi uitziet of klopt. Waarom moet de kruin van een boom groen zien en de stam bruin? Gelukkig helpt een kunstboek ook hier om een kind te laten zien dat niets echt moet . Wel kan hen veel geleerd worden over kleurmenging; het bekomen van tientallen tonen en tinten waardoor hun kleurgebruik meer diepgang krijgt. Ook het bewuster omgaan met kleur; hen leren over kleurcontrasten, over warm en koud, over de gevoelswaarde van een kleur. Dit alles wordt op een speelse manier aangebracht, met inleidende verhaaltjes en mengspelletjes. De leerlingen nemen zelf hun materiaal, mengen zelf en ruimen hun eigen bank op: een belangrijke attitude.