Lagere graad Machteld De Vleeschouwer

Geplaatst op door

de spontane goesting om iets te maken,
iets te tekenen wat niet bestaat
behalve in je dromen
en dan bestaat het toch
op papier met potlood
met krijtjes met inkt of met verf
een berg verpakkingen werd langzaam een ruimteschip
klei veranderde in een krokodil die je kamer bewaakt
iets moeilijks tekenen zoals een echt gezicht en dan mama die zó fier op je is
heel veel kleurtjes mengen en een reuzenschilderij maken
knippen scheuren plakken smeren wrijven
friezeltjes dik en dun
één techniekje of alles door elkaar
heel goed kijken en nadoen
in je eigen hoofd kruipen en alle gekke en spannende beelden eruit laten
we doen het allemaal
in de academie!

Deze diashow vereist JavaScript.

De leef- en belevingswereld van kinderen verandert snel en groeit elke dag. Ieder kind ervaart deze wereld op zijn eigen, unieke manier. Beeldend bezig zijn is een uitstekend hulpmiddel om deze wereld in kaart te brengen, om er greep op te krijgen en er zin aan te geven. Tijdens de lessen Algemeen Beeldende Vorming in de Lagere Graad van het Deeltijds Kunstonderwijs leren onze leerlingen de wereld om hen heen alsook de innerlijke wereld op hun eigen, unieke manier vorm te geven.
Via een breed gamma aan uiteenlopende opdrachten wordt alles wat zichtbaar is, gedachten, gevoelens, fantasie- en droombeelden omgezet in kleur, lijn, vlak en vorm. Er wordt gewerkt met de meest uiteenlopende materialen en technieken. Vaak individueel maar ook door samen te werken in groep. Geleidelijk aan groeit het beeldend vermogen van de kinderen. Ze leren de beeldtaal te beheersen, zich erin uit te drukken en ermee te communiceren.
De belangrijkste doelstelling is altijd het ontwikkelen van de creativiteit. Kinderen stimuleren tot het vinden van eigen, nieuwe oplossingen, combinaties, ideeën of producten. Het is een proces van onderzoeken en ontdekken, waarbij men niet op voorhand kan weten (of teveel mag bepalen) hoe het uiteindelijke resultaat er zal uitzien. Binnen elke opdracht is er dan ook voldoende ruimte voor elk kind om er ‘zijn eigen draai’ aan te geven. De eigen, unieke invulling die ieder kind ons dan geeft is steeds opnieuw een bron van verwondering en bewondering.